czwartek, 22 sierpnia 2013

Bo ja kocham drożdżowe (wegańskie!)

Nawet najkrótszy wyjazd nad morze potrafi do cna, do szpiku kości rozleniwić. Post miał się pojawić ponad tydzień temu, ale nie zdążyłam przed wyjazdem - przytłoczył mnie nadmiar zaskakujących obowiązków. Następnie miał się pojawić zaraz po przyjeździe, ale rzeczywistość znowu mnie zaskoczyła. Zaskoczyła tak bardzo, że od paru dni w mieszkaniu stacjonuje mały, czworonożny futrzak. Świat stanął na głowie! Ale ja nie o tym.
Do tego drożdżowego przymierzałam się zanim jeszcze znałam przepis. Pierwszy raz spróbowałam go na KATO Bazarze i gdy okazało się, że nie ma w nim grama mleka, jajek czy masła, nie mogłam wyjść ze zdziwienia. To ciasto specjalnie pomyślane dla małego alergika, który nie toleruje nabiału (duzi alergicy docenią tym bardziej). Doskonale znosi wszelkie modyfikacje - inne mleko, różne mieszanki mąk, inny tłuszcz - bez szkody dla smaku i formy. 
Można użyć dowolnego mleka - owsianego, migdałowego, koziego. Ja akurat pod ręką miałam tylko kokosowe, ale następnym razem na pewno wypróbuję owsiane. Margarynę roślinną zastąpiłam olejem rzepakowym, olej kokosowy na pewno by się sprawdził, ale chciałam uniknąć kokosowego smaku. Mąki najlepiej mieszać tak, by mąka pszenna biała stanowiła 50% całej mieszanki. Można dodać orkiszową, pszenną razową, owsianą, w żadnym wypadku nie żytnią! A może w sezonie zastąpić marchewkę dynią? ;)
Pani Ewo, bardzo dziękuję za przepis!


Ciasto drożdżowe dla alergika
wegańskie, z orkiszową kruszonką
vegan yeast-cake
  blacha  25x35cm

500g mąki (250g maki pszennej / 250g mąki orkiszowej razowej drobno mielonej)
40g świeżych drożdży
100g cukru trzcinowego
szczypta soli
80g oleju rzepakowego
125ml mleka kokosowego + trochę w zapasie
1 szklanka przecieru marchewkowego
skórka starta z jednej cytryny 

Najpierw przygotuj przecier marchewkowy. 250g marchewki obierz i pokrój na małe kawałki. Przełóż do rondla i zalej 200ml wody, doprowadź do wrzenia i gotuj 20-25 minut, aż marchewka zmięknie. Zmiel w blenderze na gładkie purée. Powinna wyjść mniej więcej szklanka przecieru. 
Zabierzmy się za zaczyn. Drożdże pokrusz do większej miski, dodaj łyżkę cukru, 4-5 łyżek mleka i łyżkę mąki i dokładnie wymieszaj. Miskę przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na 20 minut. 
Mąki przesiej do dużej miski, dodaj wszystkie suche i mokre składniki (w tym gotowy zaczyn) i zagnieść elastyczne ciasto. Jeżeli wydaje się zbyt suche, dolej mleka. Z ciasta uformuj kulę, przełóż do dużej miski i szczelnie przykryj (np. folią spożywczą). Zostaw w cieple do podwojenia objętości. 


Orkiszowa kruszonka
80g cukru trzcinowego
80g margaryny pokrojonej w kostkę (jednak dodałam masło, margaryny u mnie brak i.. nie lubię!)
160g mąki orkiszowej razowej drobno mielonej

Składniki wsyp do miski i zacznij rozcierać palcami, aż zaczną przypominać zacierki. Następnie zacznij zagniatać i uformuj kulę. 
Piekarnik nastaw na 180 st. C, blachę wyłóż papierem do pieczenia. Wyciągnij ciasto z miski i wyrabiaj przez kilka chwil, przełóż do blachy i równomiernie rozłóż. Na wierzch pokrusz kruszonkę, przykryj ściereczką i odstaw do wyrośnięcia na 30 minut. 
Piecz przez 40 minut, do suchego patyczka. 

Ciasto sprawdzi się również w owocami lata, śliwkami czy bakaliami, co na pewno wypróbuję.








6 komentarzy:

  1. O takie wegańskie koniecznie muszę wypróbować! Mmm z jakimis owocami do tego jeszcze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie ciasto zrobiłabym nawet nie będąc weganką, gdyż mleczko kokosowe to coś, co po prostu uwielbiam! :) A dodatkowo jeśli to ciasto tak wygląda... Nie ma wątpliwości, że jest pyszne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! :) Pysznie wygląda- ja pierwszą marchewkową próbę mam za sobą, ale na pewno będę jeszcze próbować innych dodatków- mleko kokosowe brzmi super!

      Usuń
  3. Fajny pomysł :) Jestem ciekawa smaku, więc z chęcią spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. podzielam miłość do drożdżowych piękności :)

    OdpowiedzUsuń
  5. wygląda po prostu świetnie :)
    dziękuję za udział w akcji Warzywa w słodyczach 2013.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...