sobota, 10 maja 2014

Jego różowość, rabarbar

Majówki minęła szybciej niż zdążyłam powiedzieć "Indiana Jones". Ale na pogodę nie można narzekać, jest całkiem ciepło i słonecznie, słońce pozostaje z nami coraz dłużej. To oznacza, że zdjęcia można robić także po powrocie z pracy, co za wygoda.
Na lokalnych straganach pojawiły się nowalijki i to, co lubię najbardziej: szparagi i rabarbar. Z dostępnością tych pierwszych bywa różnie, za to rabarbar można kupić wszędzie. Ale za każdym razem gdy pytam "maja Państwo rabarbar malinowy?", sprzedawcy robią zdziwioną minę i odpowiadają "wziąłem taki, jaki był". Więc zadowalamy się takim, jaki jest. Wybrałam najbardziej różowe łodygi zdążyłam zrobić kompot, ciasto z budyniem iii.. tartę tatin. Niestety nie mam jeszcze patelni żeliwnej, więc korzystam z tego, co mam. Odkryłam też, że nie ma sensu karmelizować wcześniej rabarbaru, bo jest zbyt delikatny i będzie się nieestetycznie rozpadał, a całość się przypali (nie odkryłam, doświadczyłam).

Tarta tatin z rabarbarem i tymiankiem
rhubarb & thyme tarte tatin
forma o średnicy 20cm

100 g mąki pszennej
50 g schłodzonego masła
25 g cukru pudru
1 małe jajko (lub pół dużego)
szczypta soli

150 g rabarbaru
50 g cukru trzcinowego
50 ml wody
25 g masła
kilka gałązek tymianku


 
Masło pokrój w kostkę i rozetrzyj z mąką i cukrem. Dodaj sól, jajko i szybko zagnieć elastyczne ciasto. Uformuj kule, lekko ją spłaszcz, owiń w folię spożywczą i schowaj do lodówki na godzinę.
Rabarbar pokrój w paski, dopasuj do foremki (najlepiej teflonowej).
Piekarnik nastaw na 180 st. C.
Na patelnię wsyp cukier, dodaj wodę i zagotuj. Gotuj tak długo, aż cukier się skarmelizuje (ale nie przypali). Dodaj masło i szybko mieszaj, masa będzie mocno bąbelkować. Na koniec dodaj listki tymianku i całość wlej do foremki z rabarbarem. Wszystko równomiernie rozłóż w foremce. Wyciągnij ciasto z lodówki i rozwałkuj na grubość ok. 2 mm. Ciasto przełóż do foremki, brzegi dociśnij wokół rabarbaru.
Piecz przez 25-30 minut, aż ciasto się zrumieni. Wyciągnij z piekarnika i zostaw do ostygnięcia na 5 minut. Połóż talerz na cieście i odwróć foremkę dnem do góry, wyciągnij ciasto.
Jeśli tarta jest dla Ciebie zbyt kwaśna, posyp ją cukrem pudrem. 
Voila!



Rabarbalove

3 komentarze:

  1. U mnie nestety deszczowo ale osłodze sobie pogode tą tartą ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro tak to na pewno polecam cukier puder na wierzch ;)

      Usuń
  2. A ja dostałam od mamy szparagi mimo że rabarbaru brak. Ale już zgłosiłam ,że chcę dostać parę sztuk, bo parę przepisów czeka na wypróbowanie :D

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...